אריה אריה! הוא לא יגמור אף פעם!
פג'ו 308 GTI מרכב נמוך, 270 סוסים, ידנית ספורטיבית עם מסאג'...
מאת: שרון ביידר
בגיל 40 עם 10 קילו עודפים, ועם ערמה של פשרות, על איפה אתה חי, לאן וכמה אתה נוסע לבלות, שנה מצטברת מהחיים שלך עברה בג'ימבורים, פסטיגלים וימי הולדת אתה מבין שבאיזשהו מקום אתה חייב לאפשר לעצמך לחיות ולהיות קצת עצמך. חלקת האלוהים הקטנה הזו אצל גברים רבים היא המכונית שלהם. במשפחות רבות יש ג'יפון גנרי שלא נכנס לשטח ותכליתו להסיע סלקלים ושלל כסאות בטיחות מנקודה לנקודה עם הרבה פירורים של במבה. במקרה של המכונית השנייה בבית, גברים רבים רוכשים כלים הבנויים באמת ללעיסה של תוואי שטח קשוח, כלים כבדים לכביש אך קלילים ומיועדים לצליחת וודיות, טיפוס על הרים, הרמת ענני אבק והתזת בוץ בהתאם לעונה. מדובר כאן בבחירה מצוינת שאי אפשר להעביר עליה ביקורת, אלא אם כן, אתה אוהב לנהוג על הכביש, ואתה לא רק אוהב לנהוג על הכביש, אתה אוהב לנהוג על הכביש עם מכונה שמיועדת בדיוק לתת חוויית נהיגה מרגשת כמו שרק הוט האץ' טובה יכולה להעניק, כאן נכנסת לתמונה ה-308 GTI ונותנת זריקה גדושה של תחת, פאן ונוסטלגיה.
ה-308 GTI באה להזכיר לנו את אחת החוזקות של היצרן הצרפתי – חטיבת המרוצים שלו שלטה בסוף שנות ה-80 בראלי דקאר עם שתי זכיות ב-87 ו-88 עם ה-205 ועוד שתי זכיות ב-89 ו-90 עם ה-405, אם חשבתם שזה רק קטע של פעם, אז ב-2013 ה-208 16T זכתה אף היא בדקאר. לאחר מכן, חטיבת הספורט של החברה המשיכה להשתתף בשלל מרוצים ומסגרות כולל טורינג ופורמולה 1, בקיצור, יש להם שם בפיג'ו היסטוריה, ידע וטכנולוגיה לייצור של מכוניות מהירות שיודעות לקחת פניות ו"לעשות את העבודה".
אחרי סוף השבוע האחרון שהיה סוף השבוע החם ביותר בצרפת מאז ומעולם, נהגנו על ה-308 GTI הצרפתיה החמה ביותר בשוק הרכב העולמי. המכונית מבחוץ נראית מאוד קרבית ומצועצעת בשל הבחירה של היבואן להדביק עליה מדבקות ענק עם שם הדגם שמרוח על שתי דלתות. הצביעה הכפולה מציגה רכב עם תחת שחור ופרונט כחול כהה, יש גם באדום שחור ויש גם בצבע אחיד, הכל כמובן עניין של טעם אישי, אני חושב שהצביעה הכפולה הזו סתם מושכת תשומת לב מיותרת, המכונית הזו היא מכונית לנהגים, לא לשופוני להוציא עיניים לשכנים, לא לנוסעים מפונקים ולא לחובבי פינוקים.
בכניסה לרכב פוגשים חלל ספרטני למראה שמשדר לך את המשפט הבא – באת לנהוג אז תנהג! אל תתעסק לי ב-700 כפתורים מיותרים שאין. לוח המחוונים מינימליסטי, אפילו תפעול המזגן מבוצע אלקטרונית דרך הקונסולה המרכזית. תפירה אדומה מזכירה לנו את הייעוד של המכונית הזו, המושבים ספורטיביים וחובקים באיכות טובה אך אינם מתכווננים חשמלית, חלון בגג יש בדגם הבכיר יותר ובכלל, ה-GTI הזו באה להזכיר לנו נשכחות ולא בהכרח להתרברב בעודף ניקל, כרום או עור. המכונית הזו משדרת פשטות ותכ'לסנות שלא תראו במכוניות אחרות. אם ישנה טכנולוגיה, היא יושבת שם מתחת להצגה הספרטנית של מכונית שבאה לקרוע את הכביש.
נכנסים לפיג'ו GTI, יוצאים מחניון היבואן הסמוך לאיקיאה, משנן לעצמי את המשפט – "סע רגוע, שמור על הרישיון שלך" והנה אני על מהירות תלת ספרתית ביציאה מהרמזור הראשון ושועט קדימה עם חיוך אווילי על הפרצוף, מגיע תוך דקות לפניה ימינה לעבודה, מפספס אותה…חושב על הילוכים נכונים, תאוצות וכיף צרוף כשתוך כדי כיסא המסאז' מעשה לי את הבלט המעצבן בגב התחתון, ג'וזי כץ ושמוליק קראוס שרים ברקע "תן לי דקה להתרגל אליך שוב", ואני? הייתי צריך בערך 5 שניות בשביל להתרגל שוב למנוע כה חזק שמגיב נהדר לדוושת הגז ולגיר הידני שגורם לנהג להרגיש שותף מלא לתהליך הזה של נסיעה מעורבת. מבט קדימה, ההגה הקטן והספורטיבי מתקשר מעולה, בלמים נושכים כמו עמלץ לבן, רעש של מנוע וטורבו וחיבור לכביש ששכחנו שכבר יכול להיות קיים. ביציאה מסיבוב עם קצת יותר מידי גז, ה-GTI מזכירה לנו שהיא צריכה מבוגר אחראי שישמור על האף שלה ישר, כל גיחה לנסיעה מנהלתית קטנה או טיול ארוך גורמים לי לחשוב על ההילוך הבא בכל רגע, על תאוטת מנוע, על האצה ביציאה מסיבוב, על מה זה היה פעם לנהוג לעומת האוטונומיה שמשתלטת לנו בהדרגה על מיומנות הנהיגה.
אין מכוניות רבות שיכולות להציג את החיבור הזה, את התחושה הזו של כיף, חופש ומעורבות בתהליך הזה של נהיגה. אני אסתכן ואומר כאן כי לדעתי זו אחת המכוניות עם התמורה הגבוהה ביותר של כסף לכיף, פשוט מעיין נעורים באוטו לא מושלם, קצת מגוחך, לא בוגר ופשוט כזה שבנוי לפאן טהור. חשוב לציין, ה-308 GTI לא מתאימה לכל אחד, לא נוח להסתובב בפקקים ובעיר עם גיר ידני, במיוחד עם מנוע דורש ומערכת המלצת העברת הילוכים שמתעקשת להמליץ לך להעביר לחמישי בשיוט של 60 קמ"ש (התעלמתי בבוטות).
ה-308 GTI היא סוג של דינוזאור (מהיר) – מכונית מהנה מאוד לנהיגה עם שילוב של גיר, מנוע, שילדה ואופי שפשוט אין למכוניות אחרות, גם לכאלה מהסגמנט הנ"ל, זה לא טוב יותר או פחות טוב יותר, זה פשוט משהו שונה וטוב ומעט נוסטלגיה שאף פעם לא הזיקה לאף אחד.
מחיר – 199,990 ₪ לגרסת המבחן, 209,990 ₪ לגרסה עם גג פנורמי.