פלאג אין PHEV – דגמי מכוניות פופולאריים שחוסכים משמעותית דלק ומיסים
גזפרו מייבאת לישראל 6 דגמים שונים של מכוניות פלאג אין עם פוטנציאל חיסכון עצום של עשרות אלפי שקלים
נהגים בישראל מעט מבולבלים כששואלים אותם על ההבדל בין סוגי הרכב השונים שמגיעים עם יחידות הנעה שונות. אם בעבר שוק הרכב היה נבדל לשתי קבוצות רכב עיקריות – כלי רכב המונעים במנוע דיזל וכלי רכב המונעים במנוע בנזין. הרי שכיום, לשתי הקטגוריות הללו יש להוסיף 3 קטגוריות של כלי רכב.
הקטגוריה הראשונה היא כלי רכב חשמליים – בקטגוריה הזו חייבים להצטייד בעמדת טעינה אחת לפחות במתח גבוה ובמקרה שרוצים לנסוע לנסיעות ארוכות, יש לתכנן את המסלול כך שיעבור דרך תחנות עצירה עם עמדות טעינה שיאפשרו המשך נסיעה על המכונית החשמלית שלכם.
סוג נוסף וותיק בשוק הוא מכוניות היברידיות המשלבות מנוע עזר חשמלי המסייע למנוע בנזין לצרוך פחות דלק יחסית לדגם לא היברידי. החיסכון בדלק במכוניות היברידיות הוא חיסכון שתלוי פעמים רבות באופי הנהיגה ואם רוצים לנסוע עם מכונית היברידית באמצעות חשמל בלבד, ניתן לעשות זאת למקטעים קצרים מאוד במהירויות נמוכות.
הקטגוריה האחרונה היא מכוניות פלאג אין – PHEV. המכוניות הללו משלבות את שני העולמות – מצד אחד מנוע חשמלי נטען מהשקע המאפשר נסיעה של עשרות קילומטרים גם במהירויות גבוהות לטווח של עשרות קילומטרים וגם מנוע בנזין יעיל שמאפשר נסיעה של מאות קילומטרים בעת הצורך ללא תלות בעמדות טעינה.
פוטנציאל חיסכון עצום בדלק
פוטנציאל החיסכון בכלי רכב מסוג פלאג אין הוא עצום. אם אתם נוסעים בממוצע כ-50 ק"מ ביום, הרי שעם רכב פלאג אין תוכלו לנסוע רק באמצעות המנוע החשמלי ללא שימוש בדלק, בדיוק כמו בכל רכב חשמלי. המנועים החשמליים במכוניות פלאג אין, כמו למשל בסקודה סופרב EV שנמכרת על ידי גזפרו, מאפשרים נסיעה במהירות של עד 120 קמ"ש לטווח של עד 70 ק"מ, בניגוד לכלי רכב חשמלי מלא, עם הסופרב EV תוכלו לאחר 70 הקילומטרים החשמליים להמשיך לנסוע עוד כ-850 ק"מ על דלק, אבל התרחיש היותר הגיוני הוא שתחברו את הרכב בחזרה לתחנת טעינה, שם הוא ייטען מחדש לקראת היום הבא שבו הוא גם יעשה שימוש בעיקר רק במנוע החשמלי. במקרה הזה תשלמו כ-10 אגורות חשמל לכל קילומטר נסיעה לעומת עלות של 60 אגורות בנזין לקילומטר. עם חיסכון של מעל 70% בעלות הנסיעה עדיין לא מרשים אותכם, נוכל לספר לכם על הביקור השבועי בתחנת הדלק שהופך במקרה של מכוניות פלאג אין לביקור אחת לחודש, במידה ונעשה שימוש מושכל במנוע חשמלי ואפשרות הטעינה.
חלון הזדמנויות ליהנות מהטבות מס
נכון להיום, דגמי פלאג אין נהנים ממספר הטבות מס ייחודיות וזמניות יחסית. כך למשל, מי שרושם רכב פלאג אין כרכב צמוד מהעבודה, זכאי כיום להטבה של 1,000 ₪ שיורדת מעלות מס שווי שימוש שהוא מחויב לשלם על רכב צמוד. ההטבה הזו צפויה להישאר לכל אורך הזמן שבו הרכב רשום כרכב צמוד גם אם ב-2022 תצומצם או תבוטל ההטבה. מעבר לכך, רשות המיסים החליטה על העלאה מדורגת של מס הרכישה על מכוניות פלאג אין. כך מחויב היום רכב פלאג אין במיסוי בגובה של 30%, ב-2022 גובה מס הרכישה יעלה ל-40%, ב-2023 יעלה ממס ל-55% וב-2024 יעלה ל-83% כמו כל רכב אחר. עלייה של 25% בגובה המס תוביל לעליית מחירים של הדגמים הללו כחדשים ועשויה תהיה לשמר את הערך שלהם בשוק המשומשות.
למרות היתרונות הללו של חיסכון עצום בדלק וחיסכון בתשלום מיסים, יבואני הרכב הרשמיים בישראל לא הצליחו להביא לישראל מספיק כלי רכב מסוג פלאג אין, בשל הביקוש העצום שיש לסוגי הרכב האלה באירופה. מעבר להטבות המס והחיסכון בעלויות, יש באירופה כבר היום אזורים שאסור להיכנס אליהם עם רכב שלא מונע באמצעות חשמל, במיוחד למרכזי ערים.
בניגוד ליבואנים הרשמיים, שם תוכלו למצוא דגמים בודדים מסוג פלאג אין, גזפרו העוסקת ביבוא מקביל מביאה לישראל 6 דגמים שונים, שזמינים כבר היום להזמנה, כולם בגרסאות פלאג אין – PHEV: פולקסווגן ארטאון, סקודה סופרב ברמת הגימור היוקרתית K&L. סיאט ליאון Plug in FR. מרצדס AMG plug in CLA, מרצדסClass A סדאן e 250 ו- A Class האצ'בק e 250 מכונית נוספת היא ריינג' רובר Evoque בגרסת פלאג אין. טווח המחירים לפני מבצעים נע בין כ-194 ₪ לכ-415 אלף ₪ לדגם הריינג' רובר Evoque.
כלי רכב מסוג פלאג אין מתאימים במיוחד לחלק גדול מאוד מציבור הנהגים בישראל. טווח הנסיעה החשמלי באופן מלא מאפשר שימוש באופציה החשמלית כמעט לכל מטרה. ההבדל המהותי נכנס ברגע שמגדילים את טווח הנסיעה באופן משמעותי. כלי רכב פלאג אין הוא הבחירה הטבעית כפתרון המשלב את הטוב משני העולמות – טעינה ונסיעה על חשמל עם מנוע בנזין שיכול באמת לנסוע רחוק.