תעצרו בצד: כיצד להתמודד עם דו"חות ולשמור על הרישיון?
מערכת א3 תצטרך להיות מוכחת מחדש על ידי התביעה; אל תשלמו דו"חות ללא התייעצות עם עו"ד
אכיפת חוקי התנועה וההתנהלות של הנהגים בישראל יוצרת מצב שבו כמעט כל נהג, נאלץ להתמודד מידי פעם עם דו"ח תעבורה, במקרים רבים, הדבר מתבטא בתשלום קנס בלבד, אך במקרים אחרים, מדובר בסיכון ממשי של רישיון הנהיגה של הנהג, רישיון שרבים מאיתנו תלויים בו על מנת לעבוד או להגיע לעבודה.
ביקשנו ממשרד עורכי הדין קליין-לסט לנסות ולעשות לנו מעט סדר בכל הסיפור הזה של טיפול בעבירות תנועה. עו"ד ליאור קליין מרק ועו"ד מיטל לסט צ'פניק הן שתיהן תובעות לשעבר במחלקת התנועה של משטרת ישראל ובמשותף יש להן ניסיון של יותר מ-20 שנים של עבודה רציפה מול כלל הגורמים הרלוונטיים במשטרת ישראל ובתי המשפט. יום העבודה שלהן כולל פניות רבות של נהגים ונהגות שמתמודדים עם כאב הראש הלא קטן שיוצר דו"ח תנועה, בדרך כלל דו"ח עקב עבירה חמורה או דו"ח שנצבר על דו"חות קודמים.
עו"ד קליין מסבירה כי "רוב הדו"חות הם דו"חות שגוררים איתם צבירה של נקודות, רוב האנשים לא מודעים למצב הנקודות שלהם, זאת, למרות שניתן לברר זאת בכל עמדת שירות של משרד הרישוי שממוקמות גם בסניפי סופר פארם רבים. כבר מ-12 נקודות צריך לבצע קורס בסיסי של נהיגה מונעת, צבירה של 24 נקודות מחייבת קיום של קורס מתקדם, וב-36 כבר זוכים לפסילת רישיון למשך 3 חודשים ע״י משרד הרישוי. ישנם דו"חות שכאמור לא מחייבים בנקודות, אך ישנם דו"חות ש"שווים" 10 נקודות!! לכן חייבים להיות ערניים לכך ולקבל ייעוץ לאורך הדרך על מנת להימנע מהיקלעות למצבים שמסכנים את רישיון הנהיגה.
עו"ד לסט מסבירה לנו כי יש לבצע הפרדה בין שתי קבוצות של נהגים שעברו עבירות. יש את הנהגים הנורמטיביים שביצעו עבירה חד פעמית. ויש את המועדים הסדרתיים שבמקרה שלהם ניכרת הסתבכות חמורה יותר עם החוק, כמו ריבוי עבירות ונהיגה בזמן פסילה למשל.
אנשים מוכנים לעשות ולשלם הרבה על מנת להימנע מפסילה, מן הסתם, נהיגה הפכה לחלק בלתי נפרד משגרת יומנו, אם כחלק מעבודה, אם כמנגנון מסייע לגידול הילדים ועוד.
בפועל, עורכות הדין קליין ולסט ממליצות לנו על מספר כללי אצבע: קודם כל, אם מדובר בעבירה חד פעמית ואין לכם צבירת נקודות מהותית, הרי שניתן פשוט "לשלם ולשכוח", אך ישנה החרגה מהותית אחת לאותם מקרים חד פעמיים, והם המקרים שבהם הנהג מרגיש שנעשה לו עוול על ידי השוטר ושהוא לא באמת עבר את העבירה המיוחסת לו, במקרים האלה ניתן וצריך לפנות לייעוץ מקצועי ולהגיע לבית המשפט.
בהמשך לכך, עו"ד קליין מסבירה כי מערכת המשפט היא מערכת עמוסה מאוד שמשתדלת להיות מאוד יעילה. היעילות הזו באה לעיתים על חשבון של "יחס אישי" שנאשמים בעבירות חושבים שהם צפויים לקבל בבית הדין.
חשוב להבין שבית דין לתעבורה מטפל במשהו כמו 40 תיקים בשעה, דוחות רבים נסגרים במסדרון בית המשפט בהסדר מול התובעים המשטרתיים, אם למישהו יש את האשליה שישמעו את טענותיו בבית המשפט במשך דקות ארוכות וישתכנעו אחרת, הרי שצפויה לו חוויה לא נעימה בעליל עם תוצאות לא רצויות, זאת במידה והוא לא נועץ בעו"ד, אחרי הכל, ללכת לבד לבית דין לתעבורה זה סוג של הימור.
לגבי דו"חות המהירות של מצלמות המהירות שחזרו עלינו לרעה בשבוע האחרון, עו"ד קליין אומרת כי "כרגע ישנה החלטה שיפוטית שהמכשיר אינו אמין. ההחלטה אומנם אינה מחייבת כי הינה בערכאת בית משפט השלום, אך אין ספק שהתביעה תצטרך להוכיח מחדש את אמינות המערכת. יצטרכו לעמוד במבחן הראיות בבית משפט. בכל אופן, בשל המצב המשפטי הלא ברור, חובה להתייעץ עם עורך דין בדוחות הללו לפני תשלום, הרי תשלום קנס הוא הודאה בדבר ביצוע העבירה".