אמן הכרזות יוסי למל: הקורונה היא אויב נורא שמזכיר תקופות עגומות בהיסטוריה האנושית
אמן הכרזות יוסי למל מציג דיגיטלית את "מקרה קורונה" בגלריה ויטרינה ע"ש ג'וליה מזרחי תערוכת תלת־ממד דיגיטלית ברוח התקופה
יוסי למל, אמן כרזות בינלאומי מציג בתערוכת CORONA CASE – מסע לפנדמיה
בציניות ואירוניה למל מתאר את הנגיף COVID– 19 בתור "סתם עוד מחלה קטלנית ומשעממת".
למל מספר כי אנו חווים כאן אירוע היסטורי של פעם ב-100 שנה, הכרזות מטרתן היא להיות בוטות ולייצר אי נוחות, הצבעים במכוון הם צבעים שמתכתבים עם כרזות במשטרים טוטליטריים ופשיסטיים. הקורונה היא אויב קשה שאפשר להשוות אותו בקלות לנאציזם או לדוקטרינות רצחניות אחרות. עד היום אני כבר סופר 3 חברים ועוד רבים שעברו את הקורונה בצורה קשה מאוד. החברים שלי שנמצאים בשנות ה-60 לחייהם פשוט יחד איתי חוששים לחייהם. ביקשתי מאשתי היום להפסיק לדווח לי מי מת.
יש רבים אצלנו במדינה שלמרות המגיפה וההשלכות שלה, ממשיכים לזלזל בתקנות וכנראה שלא מספיק מפחדים מהדברים הנכונים באמת. כך בכרזה אחת, יד מחזיקה סבות ומסמנת "וי" – הניצחון הוא בסבון. חלק אחר מהכרזות מתכתב עם אימג'ים ידועים ממלחמות עולם. כך חיילים שקובעים מזרק ענק באדמה מזכירים את החיילים האמריקאים שכבשו את איוו ג'ימה או החיילים הרוסים שקבעו את הדגל הרוסי על הרייכסטאג או דגל הדיו באילת.
למל, מאסטר בכרזות ובעיצוב גרפי, מציף אותנו בדימויים יצירתיים המתייחסים אל נגיף הקורונה, אותם הכין לאורך תקופת ההסגר הגלובלי, כמעט על בסיס יומי. דימויים ישירים, עוצמתיים ומלאי דמיון, הופיעו מדי יום עד ליצירת פסיפס עיצובי מרתק.
לסדרת הכרזות קו עיצובי ברור ופלטה ספציפית והיא נועדה לצפייה באינטרנט אך על פי פורמט דפוס של כרזה מסורתית (70*100 ס"מ).
יוסי למל הוא מעצב ותיק ופעיל זה עשרות שנים כמו גם אקטיביסט חברתי. תרומתו לעיצוב הדיון הציבורי ומעורבותו החברתית חשובים ומוערכים ביותר.
הגלריה הממוקמת ב-HIT, מכון טכנולוגי חולון הועתקה בשלמותה למרחב הדיגיטלי בעזרת פוטוגרמטריה – טכניקה המאפשרת ליצור תלת־ממד דרך צילום.
את התערוכה יצרו סמדר צוק ועופר גץ אשר השתמשו בטכניקת מיפוי חדשנית ובכך מקדימה גלריה ויטרינה מוזיאונים וגלריות אחרות בעולם כולו. המבקרים בתערוכה נכנסים לחלל הגלריה אשר מעוצב ביחס של 1:1, כלומר התחושה היא של ביקור ממשי בחלל.
סמדר צוק: מדובר בטכניקה הנפוצה בתחום המפות ובצילום אווירי, אותה אנו רותמים למען האמנות. בתקופה שבה מוזיאונים וגלריות נסגרים לציבור, אנו שואפים להרחיב את הפעילות שלהם למרחב הדיגיטלי ולאפשר חווית ביקור וצפייה הקרובה ככל הניתן למציאות.
הטכניקה הזו מייצרת לעבודות סביבה אמנותית ראויה שאינה נמצאת למשל ברשתות החברתיות. גלריה ויטרינה מקדימה גלריות מכובדות וחשובות בעולם בכך שהיא מאפשרת ראשית יחס בין עבודה לחלל ושנית יחס בין העבודות לבין עצמן, דבר שהוא אלמנט מפתח בתערוכה של למל המתאפיינת בעשייה סדרתית.
האיכויות של המקום הספציפי אינם הולכים לאיבוד במעבר לדיגיטל. בעוד במקרים רבים גלריות וירטואליות הן חללים דמיוניים ואינן מיוחסות למקום פיזי מוכר, כאן מדובר בחלל הספציפי ובליווי ההדוק של גלריה ויטרינה.
יוסי למל, יליד 1957, ירושלים. אמן, מעצב, אוצר, מנהל קריאייטיב ושותף בלמל-כהן קריאטיב פקטורי, חברה שמתמחה בבניית מותגים. בוגר האקדמיה לאמנות ועיצוב בצלאל, בעבר מרצה בבצלאל ובשנקר וכיום מרצה במכון הטכנולוגי בחולון במחלקה לתקשורת חזותית.
למל חבר בצוות שופטים במגוון ביאנלות ותחרויות ברחבי העולם. הציג 20 תערוכות יחיד בברלין, המבורג, דנבר, ניו אורלינס, איסטנבול, קזאלה מונפרטו, ורשה, פוזנן, שטוקהולם, טרנבה, לה פאס וירושלים.
הוא זכה ביותר מ- 70 פרסים, ביניהם הגרנד פרי בביאנלה הקוריאנית הראשונה לכרזות, מדליית זהב בפרומקס קנדה, מדליית זהב בביאנלה במקסיקו, פרס דבורת הזהב במוסקבה, פרסי זהב וכסף בגרפיס בניו יורק ועוד…
עבודותיו הן חלק מהאוספים הקבועים של מוזיאון ויקטוריה ואלברט בלונדון, מוזיאון הפרסום של ארמון הלובר בפריז, מוזיאון האמנות והעיצוב בהמבורג, מוזיאון קוטבוס בגרמניה, המוזיאון הלאומי של פוזנן בפולין והמוזיאון לעיצוב בציריך.
במהלך השנים עבד יוסי עם ארגון אמנסטי אינטרנשיונל, גרינפיס הים התיכון, האגודה לזכויות האזרח בישראל, סוכנות הפליטים של האו"ם, המשרד להגנת הסביבה, משרד הבריאות, המשרד התרבות והספורט, המוזיאון לאמנות האסלאם וחברות מסחריות כמו אלטשולר שחם, רי/מקס ועוד רבים וטובים.