כולם רוצים קודיאק – האם כולם צודקים?
בחנו את להיט המכירות של סקודה עם גרסת דיזל חסכונית במיוחד
מאת: שרון ביידר
כולם רוצים סקודה קודיאק – מנכ"לים ישראלים מצביעים בתקציבי החברות שלהם, אימהות רוצות מקום לילדים ולמה שזה שלא יהיה במרחבים העצומים של הקודיאק על שבעת המושבים שלו. כולם אוהבים היום רכב גבוה, גם אם הוא בגרסת הבסיס עם הנעה קדמית בלבד ולא באמת יראה שטח. הילדים שלי מתים על הקודיאק, מבחינתם זה הרכב הכי מגניב שהם ראו (למרות שהיו כמה קצת יותר מגניבים), האטרקציה המרכזית היא שורת המושבים השלישית, שמאפשרת לשלושת הילדים להחליט בצורה אמיצה ואחראית על רוטציה, כך שלכל אחד יהיה זמן לכבוש את השורה האחרונה לבדו וגם תהיה להם אפשרות למשחק טאקי על משענת היד בין המושבים – בהנחה שאנחנו לוקחים את הסיבובים בצורה מתורבתת. אם להשלים את הפסיפס ואת כאב הראש שיצרתי לעצמי עם הקודיאק, אז גם אשתי שתחיה רוצה קודיאק. עשרות מכוניות יפות יותר או פחות מכל הסוגים עברו אצלנו בבית והקודיאק הוא הראשון שזכה לדרישה חד משמעית ממנה – תביא סיבוב! ואז זכיתי ממנה לחיוך אווילי של משהי שהגשימה חלום, אם כי היא הודתה שמבחינתה זהו רכב שצריך להתרגל אליו…
אם שוב מסתמכים באופן אמפירי על "כולם", הרי שהנתונים של סקודה ממחישים עד כמה הקודיאק הוא כלי רכב חשוב עבור היצרנית הצ'כית – רבע מיליון קודיאקים עלו עד היום על הכביש כשכל הקטע הזה מהפרסומות של "עשית דרך, גם אנחנו", אשכרה מדבר בצורה אמיתית על המותג הצ'כי שכבש את לב הקונצנזוס. סקודה ממשיכה לשבור שיאים. חודש יולי האחרון היה חודש יולי החזק ביותר בתולדות החברה עם 102,700 סקודות חדשות על הכביש ברחבי העולם כשמנועי הצמיחה והביקוש הגדול ביותר מצד הלקוחות הם לשני דגמי ה-SUV של החברה – הקארוק והקודיאק. עד כמה פלח השוק הזה משמעותי עבור סקודה? משמעותי מאוד! 53.4% מכלל מכירות סקודה הם של שני הדגמים האלה כשכרבע ממכירות סקודה כיום בעולם הן מכירות של קודיאקים. המהלך של סקודה עם הקודיאק הוא לא פחות ממדהים. דבר אחד זה להוציא דגם שיתאים לפלח שוק צומח, דבר שני הוא אשכרה לייצר להיט מכירות בסגמנט שהיצרנית מעולם לא ייצרה בו גלגל עד לפני השקת הקודיאק לפני כשנתיים.
כולם צודקים כשהם רוצים קודיאק?
לא, לא כולם צודקים. זה לא כלי רכב זול, מנוע הדיזל בגרסת הבסיס שבחנו היה חסכוני בטרוף אבל לא מספק "בעיטה בגב" , תחושה סבירה פלוס, אבל בפירוש לא מכונית נמרצת, בנוסף, יש רבים שיעדיפו דגמים קצת פחות גדולים כמו הקארוק ובתכל'ס מותר להם למרות שכולם רוצים קודיאק.
אם נחזור ליתרונות, בוא נתחיל מהסוף, 7 מקומות, אמנם יש כאן רכב שהוא בפורמט של 5+2, כלומר מושבים אחוריים שנוגסים בתא המטען כשהם פתוחים, אבל המושב האמצעי, רץ על מסילות לאפשר ישיבה מרווחת במיוחד בנסיעה ללא שימוש במושב האחורי. כשכן מנסים לאכלס את הקודיאק ב-7 נוסעים, מגלים כי לנסיעות קצרות, יש כאן אופציה שפויה להובלה של 7 מבוגרים שגם יש להם רגליים ולא רק מושבים שמתאימים לצפלונים שנמצאים בדרך לחוג, יום הולדת או ג'ימבורי.
עכשיו נספר לכם משהו חשוב על הקודיאק, רוב הדברים שם בתא הנוסעים ובמכונית בכלל עובדים טוב, חכמים, חלקם גאוניים ונמצאים במקום הנכון. כך למשל ניתן לציין לטובה את הקטע הזה של צ'מפיונס מוטורס, הם עלו על זה שכל נהג עולה על האוטו עם פלאפון, וכך, במקום לנסות להשחיל את המכשיר שהפך אצל כולנו לאיבר משני לכל מיני חריצים מוזרים, הרי שכאן הותקנה זרוע אוניברסלית במיקום מושלם, סמוך לכפתורי השליטה על מיזוג האוויר, בלי להפריע לאף אחד, במרחק של 7 ס"מ מ-3 (!!!) שקעי טעינה, אחד מצת ושניים USB. מעבר לכך, תא הנוסעים מצויד בתאים שונים, כמו תא מיוחד לנהג, תא כפפות מפוצל עם תא תחתון מקורר, בקרת אקלים מפוצלת גם לאחור עם אופציית שליטה בכפתורים פיזיים או דרך הקונסולה המרכזית עם אופציה לנעילה של הפתח הנוראי, למקרה שאחד הילדים ייקח יוזמה ויעביר את המיזוג מאחורה למצב חימום באמצע אוגוסט.
גג השמש נפתח באמצעות שני כפתורים נפרדים. אחד מאפשר פתיחה מלאה של הווילון, השני פותח את הגג עצמו. פיצול הכפתורים מאפשר בלילה פתיחה שקטה של הווילון ללא כניסת רוח. בדלת הנוסע יש מקום למטריה, כולל ניקוז מים, ידית בקרת השיוט היא ידית נפרדת ופונקציונלית ללא שילוב לחיצות כפתורים מוזר ברחבי המכונית כפי שקיים כיום בחלק מהמכוניות, הקודיאק מאובזרת ומרגישה כמשהו ששווה הרבה מעבר לתג המחיר שלה שעומד על 205 אלף שקל, בידוד הרעשים מעולה, חוויית הנסיעה, המרווח, נוחות המושבים, הפלסטיקה האיכותית, איכות ההרכבה והחומרים, הכול משדר משהו יוקרתי יותר מרכב מנהלים גבוה במחיר סביר.
צריכת הדלק של הקודיאק דיזל שקיבלנו למבחן היא לא פחות ממדהימה. הקודיאק היא מכונית שיושבת על בסיס גלגלים זהה לפולקסווגן פסאט, הגובה שלה הוא גם נתון שבדרך כלל מקדם זלילת דלק, אבל הנתונים ב"עולם האמיתי" מצביעים כאן על מכונית חסכונית, בנסיעה פקוקה יחסית, הגענו לנתוני צריכת דלק של כמעט 15 ק"מ לליטר סולר, תנהגו במצב נהיגה אקולוגית ותלטפו בעדינות את דוושת הגז ותזכו להוציא מטנק הדלק שלה טווח פסיכי שמתקרב ל-1,000 ק"מ.
על הכביש הקודיאק מרגישה טוב, ציינו כבר שיצא לנו לנסוע על מכוניות ערניות יותר, אבל היא מספיק חזקה בשביל להגיע לשיוט במהירות של אובדן רישיון ודאי, הגודל והגובה גובים מחיר סביר בהתנהלות שלה בסיבובים, אבל עם כל הכבוד, מי שמצפה מהקודיאק להתנהל כמו אוקטביה הוא לא בדיוק אדם עם שאיפות מציאותיות. בקרת השיוט האדפטיבית, מערכת הסאונד, כיוון המושבים החשמלי והגג הנפתח מאפשרים לנוהג בקודיאק להרגיש כמו נוסע במחלקה ראשונה, בקרת הסטייה מנתיב עובדת אף היא מצוין וטוב שמערכת הרכב זועקת לך בצפצופים והתרעות לחזור ולהחזיק את ההגה, להיזהר ממצלמות מהירות ולחזור להיות נהג פאסיבי ולצאת מהסרט כאילו אתה נוסע כבר עכשיו ברכב אוטונומי, גם זה יגיע קצת מאוחר יותר.
המסקנה שלנו ממבחן הדרכים של הקודיאק היא שכולם צודקים, הקודיאק היא אופציה ראויה מאוד לרכב SUV קומפקטי (כן שמעתם נכון, קומפקטי, היא ארוכה בקצת פחות מ-3 סנטימטר מסקודה אוקטביה), היא גם מרגישה יוקרתית, היא מחבקת משפחות ברוכות ילדים, היא נראית מכובדת ועם זאת, לא מנקרת עיניים, היא פשוט כלי עבודה מושלם – למנכ"לים.
מחיר דגם המבחן: 205,402 ₪