"לעבוד בחינם או לא לעבוד בחינם - זו השאלה"
המנטור עונה לשאלה הנצחית שמטרידה פרילנסרים במשבר
מדור עצות הקריירה של "פטריארך" – המנטור. המדור שבו המומחה לאסטרטגיה, תקשורת, ניהול משברים וגישור – אייל טל, ישתף אותנו מהנעשה בעמוד הפייסבוק – המנטור במסגרת העמוד הוא עונה לשאלות אנונימיות ומנסה להציע פתרונות לבעיות מורכבות. ראו הוזהרתם, ההמלצות והעצות של המנטור אינן מהוות תחליף לייעוץ מקצועי, משפטי או פיננסי.
המשבר הפיננסי בשל מגפת הקורונה בארץ ובעולם, מאלץ עסקים רבים לקבל החלטות אימפולסיביות – במטרה שלא להגיע לקריסה כלכלית. למרבה הצער, דווקא פעולות נמהרות אלו הן אלו שעלולות להאיץ את סגירת העסק במקום להצילו, בבחינת נבואה שמגשימה את עצמה.
אחת ההחלטות האימפולסיביות הפופולריות בשבועות האחרונים היא להעניק שירות בחינם. רבים חוטאים בכך, אך תוך כדי כך הם מייצרים לעצמם אשליה מנטלית של "עסקים כרגיל", "העבודה שלי נמשכת גם אם אני לא מקבל עליה כרגע שכר".
וזו טעות.
טעות קשה.
כאנשי מקצוע, כל אחד בתחומה ובתחומה, התמקצעתם, השקעתם, רכשתם ידע וניסיון ואתם מייצרים בזכות המקצועיות שלכם ערך כספי יקר ללקוחות שלכם. כעת, אם הלקוח מקבל מכם כעת בחינם את מה שבעבר הוא שילם עליו כסף, אתם במצב של WIN-LOSE. עזרתם ללקוח? הוא קיבל מכם תמורה מלאה ועשיתם זאת בחינם בתמורה לאיזו הבטחה עתידית אמורפית? היחיד שנהנה מכך זה רק הלקוח – ולכן העצה הטובה ביותר שתוכלו להעניק לעצמכם היא לדרוש ולקבל תשלום בעבור השירותים שלכם – גם בלקיחת הסיכון שהלקוח הפוטנציאלי – יוותר עליכם וימצא מישהו אחר שיעשה את אותה עבודה עבורו בחינם.
אז מה כן ניתן לעשות?
1. להגדיר מחיר מוגדר לימי הקורונה, הכולל הנחה או הוזלה ביחס לתמחור הרגיל שלכם.
2. לפצל את התשלום בגין הפעילות במתכונת של מחצית מהתשלום מראש ומחצית בסיומה.
חשוב: אל תתחילו בביצוע הפעילות מבלי שקיבלתם חלק מהתשלום מראש! קשה מאוד ובמיוחד בימי קורונה לרדוף אחרי כספים שחייבים לכם.
בהצלחה!
המנטור
לפניה אנונימית אל המנטור: