יונדאי i30 – הולכת על בטוח
הגיונית, מאובזרת ובטוחה שקל להביא הביתה
מאת: שרון ביידר
המרווח שידענו פעם בין מכוניות "משוגעות" למכוניות "הגיוניות" הצטמצם מאוד. כיום, גם למכונית סטנדרטית של צי ליסינג יש עיצוב, לפעמים יש גיר חכם, אביזרי בטיחות מתקדמים ומנוע מצויד בטורבו. אם עושים הפרדה גסה בין מכוניות יוקרה למכוניות עממיות, ישראל ישראלי יודע שריפודי עור וקישוטי כרום זה יפה ויוקרתי, אבל פלסטיק טוב נשאר איתך לנצח! וכאן בשוק הרכב הישראלי עדיין יש הרבה מקום בשיח למושגים כמו אמינות, ירידת ערך ו"שוק" לכלי הרכב שאנחנו רוכשים.
עכשיו נקודה למחשבה, יש יצרן שהוא אחד היצרנים הגדולים בעולם, שמרכז הפיתוח שלו יושב בפרנקפורט, שמרכיב באירופה ומוכר ומתכנן מכוניות הפונות לשוק האירופי. עד כדי כך שגרסת הביצועים הקיצונית לדגם המשפחתי המוביל שלו שאמור להיות פלטפורמה לשלל הדגמים האחרים נקראת N, יש האומרים בגלל שהגרסה נבחנה רבות במסלול נורבורגרינג האייקוני – יצרן סדרתי של אגדות מוטוריות ואלמנות. כזו היא היונדאי i30 – קונצרן יונדאי-קיה הוא קונצרן בינלאומי וככזה הוא עובד ומפתח דגמים ספציפיים בהתאם לשוק היעד בוא הוא פועל. המודל הזה של להגיע למקומות שבהם יש טכנולוגיה ומסורת מוטורית מסוימת ולהביא אליה דגמים וטכנולוגיה מהמזרח נלמד יפה על ידי הדרום קוריאנים מהיצרנים היפנים המובילים – טויוטה, הונדה ואחרים שמייצרים ומפתחים במשך שנים רבות מכוניות המתאימות לשווקים שונים באירופה ובארה"ב.
הדור השלישי של היונדאי i30 מציג אבולוציה של אחת המכוניות הפופולאריות בסגמנט שלה בישראל וגם בעולם. האבולוציה כוללת קימורים נאים, עיצוב חדש לגמרי של תא הנוסעים, כולל מסך 8 אינץ' למערכת המולטימדיה והעמסה של כל טוב בגזרת תוספי הבטיחות האקטיבית והפאסיבית – אם שאלתם עד כמה פופולארית היא, אז אפשר לספר שכמעט 60 אלף דגמים כאלה מתגלגלים אצלנו על הכביש ובאירופה, שוק היעד העיקרי של הדגם נמכרו עד היום מעל 800 אלף. את המכונית מניע מנוע 1.4 מוגדש טורבו עם 140 סוסים באורווה הזמינים כבר ב-6000 סל"ד ומומנט של 24.7 קג"מ ב-1800 סל"ד. תיבת ההילוכים של המכונית היא DCT רובוטית עם שני קלאצ'ים ו-7 מהלכים. המכונית מאיצה מ-0 ל-100 ב-9.2 שניות (לא רע למשפחתית) והמהירות המקסימלית עם נשארתם עדיין עם הרישיון ביד עומדת על 205 קמ"ש.
הולכת על בטוח
ה-i30 מעלה את סטנדרט הבטיחות עם מערכות שפעם לא חלמתם שיהיו גם במכוניות מנהלים בכירות. כך היא מצויידת במערכת בלימה אוטונומית AEB הכוללת FCWS – מערכת התראה להתנגשות חזיתית. מערכת נוספת להתראת קשב של הנהג -DAA המזהה סימני עייפות ומתריעה באמצעות צלצול, כך גם תקבלו צפצוף והחזרה לדרך הישר במקרה של סטיה מנתיב עם מערכת נפרדת ועוד מערכות שהן סטנדרט בטיחותי במכוניות חדשות אחרות.
הנראות של יונדאי לדעתנו קצת מתעתעת ותלויה מעט במותג שהסמל שלו יושב בחזית. עם הסתרת הסמל קיבלנו מרבים תשובות מגוונות על מוצאה של היונדאי כשגם שמות כמו מאזדה ולקסוס נזרקו לחלל האוויר. נכנסים לרכב וחלל הפנים מקבל אותך עם איבזור עשיר, כסאות חשמלים, מולטימדיה, חלון בגג ופה ושם דיפוני עור בשילוב עם קישוטי כרום ומספר סוגי פלסטיק בצבעים שונים. המזגן כאן מתאים מאוד לקיץ הישראלי עם פתחי יציאה למושב האחורי, מזגן מקפיא ומהחזקים שיצא לנו לחוות. אמרנו כבר שהיא "אירופאית", סתם קטע שאתם יכולים לבדוק – תטרקו את הדלת של ה-i30, הצליל שתשמעו יהיה צליל מלא, מכובד ועמום לא צליל צורם וחלול המתאים לדלת אסיאתית רזה. מעבר לזה ההתנהלות שלה על הכביש מתחברת להתנהלות של האצ'בק אירופאיות אחרות – אחיזה טובה הגה קצת מנומנם ובלמים שעושים את עבודתם, בשילוב עם מצב ספורטיבי ומערכות הבטיחות ניתן ורצוי לקחת את ה-i30 לנסיעה שהיא מעבר לנסיעה מנהלתית.
בעולם שלנו כאמור יש רבים שמעוניינים שכלי הרכב שלהם יהיה הגיוני, יפעל כראוי, יביא אותם מנקודה לנקודה, ישמור על ערכו ויהיה אמין. ה-i30 ככל הנראה תעשה מצוין את כל המטלות האלה, להתרגש באמת מעיצוב ויכולות אפשר בדגמים אחרים. "חבילת הבסיס המורחבת" של היונדאי הזו צפויה להתאים במובהק לחלק גדול מאוד מציבור הנהגים בישראל. כאמור, פונקציונלית, מאובזרת ועם כל הנתונים הנכונים להביא אותה הביתה למי שאוהב מכוניות "הגיוניות", להשתגע תשתגעו ברכב אחר.
מחיר – 129,900 לגרסת הבסיס – 135,900 לגרסת הפרימיום שנבחנה.