JAC e-JS4 – קרוסאובר חשמלי סולידי המשקף את המהפכה החשמלית בשוק הרכב הישראלי
JAC e-JS4 מגיע לישראל לאחר השקת האח הקטן שלו ה- JAC eS2 עם מימדים גדולים יותר, אבזור עשיר יותר, תמחור תחרותי וטווח סוללה ארוך יותר
מאת: שרון ביידר
בשנת 2009 ביקרתי בקוסטה בראווה כשהמטרה הרשמית היתה לבחון את רכב הקבריולט החדש של מרצדס. הביקור כצפוי היה רווי פאר, הדר, אלכוהול ומכוניות שלא אצליח לרכוש בתקופת החיים הנוכחית. גולת הכותרת של הביקור מבחינתי, קרתה בטעות. התבוננתי על רכב סמארט חשמלי שהושק אז רק באירופה ולתדהמתי ביקשתי סיבוב על כביש ציבורי ואמרו לי "סע".
התנעתי את הרכב וחוויתי את חוויית הנהיגה החשמלית הראשונה שלי, כמובן שלאחר כמה דקות גם הלכתי לאיבוד, עם מערכת לווין דוברת ספרדית וטווח סוללה קצר מאוד. הרבה קוט"שים עברו מאז הסמארט הזו ומכוניות אחרות, החשמליות של היום מאפשרות טווח נסיעה מכובד, מרווח נוסעים מכובד לעומת הסמארט דו המושבית ויכולת טעינה מהירה שמקרבת יותר בעלי רכבים להחליף את המכונית שלהם למכונית חשמלית.
JAC e-JS4 הוא דוגמה מצוינת לקרוסאובר שמתחרה בסגמנט הרכבים הנמכר בישראל ומיועד להיות חלק ממהפכת המעבר של השוק הישראלי לכלי רכב חשמליים. JAC e-JS4 הוא רכב קרוסאובר חשמלי המבוסס על פלטפורמה של היצרנית הסינית JAC שפותחה בשיתוף פעולה עם תאגיד הרכב פולקסווגן. ה- JAC e-JS4 הוא ג'יפון מרווח ומאובזר שעונה לרוב הדרישות ככרטיס כניסה טוב לעולם הג'יפונים החשמליים המשפחתיים.
JAC הוא אינו מותג שאנו פוגשים לראשונה, בחנו לפני מספר חודשים את האח הקטן שלו JAC eS2, עם הכניסה לרכב אנו מבינים שאנחנו נמצאים במחלקת נוסעים אחרת. אם האח הקטן נועד להתחרות בג'ילי וב-MG ZS EV הקומפקטיים, הרי שכאן קיבלנו רכב שמתמודד ללא חשש מול קרוסאוברים חשמליים גדולים בשוק ובמחיר אטרקטיבי במיוחד.
העיצוב של ה-JAC e-JS4 אינו ייחודי מצד אחד, אבל מצד שני משלב את כל תורת עיצוב כלי הרכב העכשוויים על רגל אחת. אם היינו מעמידים אותו ברחוב עם סמל יפני/קוריאני או סיני אחר, אף אחד כנראה שלא היה מרים גבה, במבט ראשון הוא בעל עיצוב דינמי, משלב פסי תאורה טרנדיים בין הפנסים הקדמיים והאחוריים ועושה הכל נכון בגזרת הנראות.
ה- JAC e-JS4 הוא בעל הנעה קדמית והמימדים שלו יוצרים שילוב מדויק של נוכחות מצד אחד, אבל מצד שני הצליחו להימנע שם בזכות העיצוב של הרכב מתחושה של "כבדות" שאופיינית לעיתים לקרוסאוברים יותר מבינוניים. כך הוא עם אורך של 4.41 מטרים עם רוחב של 1.8 מטרים ובסיס גלגלים של 2.62 מטרים ומרווח גחון גדול יחסית ומפתיע של 200 מ"מ, עדיין לא מתאים לטיולי שטח קשים, אבל מרגיע בנסיעה בשבילי עפר אם יש בכך צורך.
מרחב הפנים של ה- e-JS4הוא מעבר לסביר, מדובר כאן בכלי רכב מרווח שנראה כי הוא מיועד לנסיעות נוחות וארוכות. המושב האחורי מרווח ובמיוחד כשהנוסעים מאחור זוכים לפתח מיזוג שהפך ממזמן לבנצ'מארק עבור מכוניות המאפשרות נסיעה נוחה לאורך זמן.
תא המטען של ה- e-JS4גם הוא אינו מאכזב ומספק משטח הטענה של 520 ליטר, תא מטען שאינו מאלץ את הרוכשים לפשרה כלשהי, גם אם צריך לנסוע עמוסים במזוודות לשדה התעופה או עמוסים בציוד קמפינג.
ה- e-JS4 JAC מגיע עם מנוע חשמלי המפיק 190 ו-34.7 קג"מ. ל-100 קמ"ש תגיעו לאחר 9.4 שניות אל עבר מהירות מירבית של 150 קמ"ש. על פי נתוני היצרן, הרכב מגיע למהירות של 50 קמ"ש בתוך 4 שניות בלבד, נתון חשוב יותר לחיים אמיתיים עם רכב חשמלי בסביבה עירונית. הסוללה בקיבולת של 65.7 קוט"ש מספקת טווח נסיעה של 410 ק"מ. טעינה איטית תביא אותנו לסוללה מלאה מ-0 ב-8 שעות כשניתן בנוסף לבצע טעינה של מ-15% עד 80% ב-45 דקות באמצעות טעינת DC מהירה.
תא הנוסעים של ה- e-JS4 הוא תא נוסעים מודרני בעל אבזור עשיר הכולל: ריפודי עור למושבים, גג זכוכית פנורמי חשמלי, לוח מחוונים דיגיטלי, מולטימדיה תומכת בעברית, מצלמות 360 מעלות, בקרת אקלים דיגיטלית, מערכת מולטימדיה עם מסך 10.4 אינץ' עם חיבור בלוטות', תומכת עברית, אנדרואיד אוטו וקאר פליי. עוד ברשימת האבזור ניתן למצוא גם בקרת שיוט ומפתח key less.
את ה- e-JS4 אני פוגש לראשונה במגרש הרכב העצום של חברת אלדן באחת מערי המרכז. ליד המכוניות האחרות הוא אינו בולט באופן מהותי. כניסה אל הרכב מציגה לנו חלל נעים, מרווח ומאוד תכליתי. תוך דקה בערך עם יישור המושב וההגה לתנוחת הנהיגה המתאימה לי (כולם לוקחים את הכסא גבוה מידי לטעמי), מתחילים בנסיעה שקטה עם זמזום המנוע החשמלי.
המומנט מגיע בעוצמה דומה כמעט בכל מהירות, הדבר מספק גמישות בנהיגה בכביש מהיר, נכנסים לאחד מיערות קק"ל ונהנים קצת מהנוף, המכונית הזו תביא אתכם לאן שרק תרצו אם תתנו לה מספיק חשמל בזמן.
אביזר נוסף וחשוב שקיים ב- e-JS4 הוא חימום מושבים חשמלי. נכון, ברוב ימות השנה, לא תמיד צריך את זה בישראל עם האקלים הים תיכוני. אבל תעשו לעצמכם טובה ותיכנסו עם כאב גב תחתון ביום קריר לרכב, ותראו עד כמה נסיעה על מושב מחומם עשויה להקל על הכאב שלכם, אשכרה שקלתי לצאת לסיבוב אקסטרה באמצע היום רק בשביל התענוג הקסום הזה של ישיבה על מושב מחומם, ביום חורפי בלי כאבי גב מדובר גם כן בתענוג שעלול לגרום למריבות מוצדקות בחורף על מי שישב במושב הקדמי ליד הנהג.
בישראל 2023 החשמול נעשה יותר נוח !
בישראל בשנת 2023 אפשר ואף רצוי לעבור לרכב חשמלי. רק לפני כ-4 שנים למשל, מעבר לרכב חשמלי, היה נחשב כמהלך המיועד ל"משוגעים לדבר" כאלה שמוכנים להתפשר על שעות של טעינה איטית בבית ועל תיזוז ותכנון מסלולי נסיעה כך שיתאימו לעמדות טעינה ספורות שהיו פזורות בישראל. המצב כיום שונה, ב-2023 צפויות להיות בישראל מעל 2,000 עמדות טעינה ציבוריות שמאות מהן, הן עמדות טעינה מהירות המאפשרות טעינה מהירה של עשרות דקות המספקות טווח סביר של מאות קילומטרים עד הטעינה הבאה. אם כיום, נסיעה ברכב חשמלי מצריכה תכנון מסוים, הרי שעם העלייה במספר עמדות הטעינה בישראל, נסיעה ברכב חשמלי, במובנים מסוימים, כבר היום היא פשוטה יחסית לכל טווח ומקום, כמעט כמו נסיעה ברכב בנזין.
בלי קשר לסוגיית הנוחות, מעבר לרכב חשמלי הוא לא רק סמל סטאטוס, רוכשי מכוניות חשמליות רוכשים אותן גם בזכות הנחת היסוד שהן פוגעות פחות באיכות הסביבה, במיוחד באיכות האוויר ורמת הרעש ליד הרכב, לעומת כלי רכב המונעים במנוע בעירה. בישראל כמו בעולם, מתכוונים לקדם מעבר לשימוש באנרגיות מתחדשות והורדה בשריפת הדלקים המזהמים, המהפכה הזו תגיע בשל שינוי מהותי בדפוסי הצריכה שכבר מתחולל בשוק הרכב העולמי בכלל והישראלי בפרט. גולת הכותרת היא מעבר לכלי רכב חשמליים, יש כמובן דוגמאות רבות לכלי רכב חשמליים יקרים לרכישה ותחזוקה, אבל המהפכה האמיתית תגיע בזכות כלי רכב במחירים ממוצעים, כאלה שיאפשרו שימושיות ויהיו כדאיים להחזקה לאורך זמן כמו המכוניות עם מנוע הבעירה הפנימית.
סיני זה הקוריאני החדש
בשנת 1994 השוק הישראלי גילה את חברת יונדאי הקוריאנית שהפכה עם הזמן למותג הרכב הנמכר בישראל. במקביל למהפכה החשמלית, חווה שוק הרכב הישראלי את המהפכה הסינית. אם בעבר לא היינו מעלים על דעתנו שניתן לרכוש רכב סיני מאובזר ואמין, הרי שהיום יש מספר רב של מותגים של חברות סיניות. החברות האלה מוכרות ומייצרות מיליוני כלי רכב בסין ופוזלות גם לשוק העולמי.
JAC הסינית היא אחת מהיצרניות הסיניות האלה, היא גם מתהדרת להיות מותג רכב ותיק יחסית עם היסטוריה של יצור כלי רכב עוד משנת 1964. בנוסף, לחברה יש שיתופי פעולה עם קבוצת פולקסווגן ונכון להיום נוסעות ברחבי העולם ובכבישי ישראל משאיות וכלי רכב מסחריים של המותג.
מחיר והסדרי מימון
בקבוצת אלדן מאפשרים לרכוש את ה-JAC e-JS4 בעסקת ליסינג מימוני הכוללת מקדמה של 25 אלף ₪, 55 תשלומים של 1,717 ₪ בחודש והשלמה של 80 אלף ₪ נוספים בסוף תקופת המימון להשלמת רכישה של הרכב.
ניתן למצוא באלדן גם מכוניות טסלה יד שנייה ומכוניות חשמליות אחרות בהתאם לדרישה בהסדרי מימון או ליסינג אטרקטיביים.